Van digitale consulten tot gepersonaliseerde revalidatieprogramma’s via apps: technologie maakt revalidatiezorg patiëntgerichter, toegankelijker en efficiënter. Maar duurzame implementatie van e-health blijft een uitdaging, vooral door een versnippering van initiatieven en een gebrek aan samenwerking. Het overleg e-Revalidatie wil daar verandering in brengen. ‘Door krachten te bundelen maken we e-health in de revalidatie toegankelijker én effectiever,’ vertelt Michel Leenders, Beleidsadviseur Informatiebeleid en Marketing bij Revalidatie Nederland.
Het overleg e-Revalidatie bestaat uit 18 deelnemende revalidatiecentra: Tolbrug, De Hoogstraat, Capri, MRC Aardenburg, Rijndam, Vogellanden, Adelante, Basalt, Heliomare, Klimmendaal, Libra, Merem, Revalidatie Friesland, Revant, Roessingh, Sint Maartenskliniek, UMCG-CvR en UMC Utrecht. Vanuit alle centra nemen circa twee afgevaardigden deel: een bestuurder en een inhoudsverantwoordelijke. Dat zijn meestal projectleiders e-health of innovatie, maar ook revalidatieartsen, Chief Medical Information Officers (CMIO’s) en ICT-Managers kunnen deelnemen. Revalidatie Nederland is als organisator en deelnemer betrokken bij het overleg. De ambitie van het netwerk is om e-health structureel en breed gedragen te verankeren in de revalidatiezorg.
Successen
Ook is de Revalidatie Appstore ontwikkeld, met apps die voldoen aan eisen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid, privacy, veiligheid en kwaliteit. ‘Hiermee willen we de sector stimuleren om meer met dezelfde, betrouwbare apps te werken.’ Ook de open uitwisseling van kennis en ervaringen, onder andere via Revalidatie Kennisnet, zorgden voor waardevolle inspiratie en contacten. ‘We delen niet alleen onze eigen verhalen, maar leren ook van elkaar. Wat werkt in de praktijk? Waar lopen jullie tegenaan? En wat hebben jullie nodig?’

Scherpe koers met zeven doelen
Tegelijkertijd constateerden de deelnemers een uitdaging: kennisdeling en elkaar inspireren kwam goed op gang, maar de stap naar daadwerkelijke gezamenlijke ontwikkeling en implementatie van e-health werd slechts mondjesmaat gezet. ‘We zagen veel mooie ideeën en initiatieven, maar de concrete samenwerking om nieuwe toepassingen te bouwen en breed uit te rollen in de sector, bleef achter.’
Afgelopen jaar werd daarom een scherpe en doelgerichte koers neergezet voor 2024-2026. ‘We hebben gezamenlijk zeven concrete doelen vastgelegd, waaraan alle 18 centra zich gecommitteerd hebben. Geen papieren tijger, maar een gerichte aanpak om ideeën om te zetten in actie. Elk doel heeft zijn eigen kartrekkers. Zo dragen alle deelnemers verantwoordelijkheid én houden we de vaart erin.’ Leenders neemt ons mee langs de zeven doelen van het overleg e-Revalidatie.
‘Via platformen als Telerevalidatie.nl, Minddistrict en Therapieland wordt al een groot deel van het behandelaanbod digitaal aangeboden. Maar we willen toe naar een compleet aanbod. Je hoeft niet allemaal hetzelfde behandelplatform te hebben, het gaat om de samenwerking rondom de modules die daaronder hangen en die uitgewisseld kunnen worden. Dat geldt met name voor modules die door revalidatiecentra zelf zijn ontwikkeld en waar ze zelf eigenaar van zijn. Ook willen we ‘white label’ modules ontwikkelen: kwalitatieve, kant-en-klare modules die revalidatiecentra (deels) aan kunnen passen naar eigen wens en onder hun eigen merknaam aan kunnen bieden aan patiënten.’
‘Volgens het Integraal Zorgakkoord (IZA) moet 70% van de daarvoor geschikte zorg hybride aangeboden kunnen worden. Daarom zetten we vol in op het ontwikkelen van uniforme hybride zorgpaden. Omdat de zorgpaden vanuit de zorginhoud ontwikkeld moeten worden – en niet vanuit de techniek – werken we nadrukkelijk samen met de Vereniging van Revalidatieartsen (VRA) en CMIO’s van de deelnemende revalidatiecentra.’
‘Begin 2025 hebben we de Revalidatie Appstore in gebruik genomen. We willen deze nog actiever gaan beheren, de resultaten structureel evalueren en de appstore verder ontwikkelen.’
‘Nu registreert iedereen de inzet van digitale zorgactiviteiten op zijn eigen manier. Dat levert data op die zeer wisselend is in kwaliteit en vaak niet met elkaar te vergelijken is. We kijken samen naar de mogelijkheid voor landelijke uniforme registratie, die we ook terug willen zien in het Revalidatieregister. Zo ontstaat op de lange termijn een grote database met behandelgegevens, kosten en resultaten per patiëntgroep. Hiermee kunnen we analyseren welke hybride behandelingen in welke situatie en voor welke patiëntgroepen effectief zijn.’
‘Thuismonitoring biedt veel voordelen voor patiënten en zorgverleners in de revalidatie. Het vermindert reistijd en het aantal fysieke afspraken, biedt meer eigen regie aan de patiënt en geeft beide partijen beter inzicht in het verloop van de behandeling en de gezondheid. Schoolvoorbeeld van een succesvolle toepassing van thuismonitoring is ALS@Home, de ALS Thuismeten en Coachen App, gebruikt door centra die ALS-patiënten behandelen. Een vergelijkbare technologie zou goed benut kunnen worden voor andere patiëntgroepen, maar we zoeken ook naar andere geschikte apps. Hebben we die gevonden, dan willen we ervoor zorgen dat deze geïmplementeerd worden bij álle revalidatiecentra. Uniformiteit in de inzet van thuismonitoring zorgt voor betere zorg en meer samenwerking. Ook bespaart het kosten, biedt het mogelijkheden om gemakkelijker op te schalen en levert het eenduidige data op waarmee we op termijn trends beter kunnen herkennen en voorspellen.’
‘Net zoals bij de SET-regeling wisselen we binnen het overleg e-Revalidatie kennis en ervaring uit rondom de aanvraag en implementatie van de Stimuleringsregeling Technologie in Ondersteuning en Zorg (STOZ). We zetten een eigen community op waar deelnemers hun ideeën en good practices kunnen delen en waar we elkaar kunnen helpen. Zo optimaliseren we de kans op succesvolle subsidieaanvragen voor de doorontwikkeling van technologie in de zorg.’
‘Elk jaar kiezen we twee kansrijke e-Health toepassingen die we dat jaar samen uit gaan werken. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat we een succesvolle toepassing uit gaan te rollen over de volle breedte van de sector of een idee uitwerken naar een schaalbare toepassing. Voor 2025 zijn dat de digitale marktplaats voor e-revalidatie en het digitale gezondheidscentrum. Beide initiatieven bevinden zich nog in de verkennende fase, maar in de loop van dit jaar ga je daar zeker meer van horen.’
Samen dóen
Alle kartrekkers werken – samen met andere leden van het overleg – het jaar rond aan hun doelen. Vier keer per jaar komen de deelnemers samen tijdens een bijeenkomst e-Revalidatie. ‘Per doel geven de betreffende kartrekkers een update en kijken we hoe we elkaar verder kunnen helpen en waar we eventueel bij moeten sturen.’ Met deze heldere focus en gerichte verantwoordelijkheden, begint het overleg nóg meer te werken als een netwerk, vertelt Leenders tot slot. ‘Een netwerk waarin we elkaar versterken en steeds meer mensen bereiken. We werken samen doelgericht, doordacht en pragmatisch aan sectorbrede e-health-oplossingen. Niet alleen door te denken en te delen, maar juist ook door te dóen.’
Wil je bijdragen aan het e-revalidatienetwerk of meer informatie? Neem dan contact op via m.leenders@revalidatie.nl
Auteur

Evelyn Fransen
Gerelateerde artikelen Revalidatie Magazine

Een app en ondersteuning geven patiënt Rob (73) de regie over de behandeling van ALS

eHealth bij Adelante: onlosmakelijk onderdeel van de best mogelijke zorg

De sleutel tot succes van de PGO? Een heldere voorlichting
Gerelateerde artikelen Nederlands Tijdschrift voor Revalidatiegeneeskunde
