11 april 2022
Op 8 april 2022 staat het Online Colloquium 2022 in het teken van ‘Leiden vanuit visie’. Aandacht hiervoor in het themanummer Medisch Leiderschap kan vanzelfsprekend niet uitblijven. Vier revalidatieartsen (in opleiding) zijn, ieder om een unieke reden, gevraagd hun visie op medisch leiderschap te pitchen tijdens het Colloquium. Vanuit de Junior VRA hebben we hen gevraagd om hun visie en belangrijkste boodschap ook hier te delen. Laat je inspireren!
- Laten we medisch leiderschap en communicatie inzetten om ons vak meer bekendheid te geven!
- Leiderschap is voor mij ‘Het beïnvloeden van anderen om hen iets te laten doen wat ze uit zich zelf niet zouden doen.’ Voor deze vorm van leiderschap heb je geen formele positie nodig. Iedereen kan het!
- Hoe mooi zou het als dit stukje collega’s inspireert om vaker ons medisch specialisme, de revalidatiegeneeskunde, voor het voetlicht te brengen! Dan heb ik niet alleen iets over leiderschap geschreven, maar ook meteen medisch leiderschap getoond. Er zijn momenteel veel onderwerpen sexy die aansluiten bij dingen waar wij goed in zijn. Denk aan ‘value based health care’, ‘samen beslissen’ en ‘positieve gezondheid’. Stuk voor stuk prachtige kapstokken om ons vak te promoten. Met als doel zorgverzekeraars die ons vak onmisbaar vinden en er voor willen betalen. Collega’s in eerste en tweedelijnszorg die weten waar wij van zijn en die graag met ons willen samenwerken. Patiënten die vragen om naar de revalidatiegeneeskunde verwezen te worden.
- (Zie 1.) Naar voren treden over deze onderwerpen zou een uitgelezen kans zijn om ons medisch leiderschap in de praktijk te brengen en de revalidatiegeneeskunde meer bekendheid te geven!
Vijf tips om te starten
- Bedenk wat je doel is (a). Wat wil je kwijt? Welk gedrag zou je willen veranderen? Wat is de relevantie van je verhaal en voor wie is? Een goed antwoord hierop is het halve werk.
- Durf voor je boodschap te staan. Persoonlijke betrokkenheid en consistentie maken je verhaal geloofwaardiger. Verkoop geen onzin.
- Bedenk wanneer je wilt communiceren. Grijp kansen om medisch leiderschap te tonen. Maar laat je niet overhalen om iets te vertellen over een onderwerp waar je geen verstand van hebt.
- Leef je in je publiek in. Verleid je publiek om naar je te luisteren. Houd het kort. Kernboodschap (a), korte uitleg (b), voorbeeld (c) en herhalen kernboodschap (d) is vaak een prima format.
- Begin! Ook als het oncomfortabel voelt. Begin klein. Op LinkedIn, of door een stukje te schrijven voor de nieuws- brief van je organisatie. Vorm je mening in discussies met collega’s. En doe vervolgens je mond open en toon medisch leiderschap door je verhaal te vertellen!
Paulien Goossens
Lid RvB en revalidatiearts Merem